İZMİR BUCA İLÇE MİLLÎ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ

İZMİR İLİ İLKOKULLAR ARASI ÖDÜLLÜ ZEKA VE AKIL OYUNLARI YARIŞMASI

   
İZMİR İLİ İLKOKULLAR ARASI ÖDÜLLÜ ZEKA VE AKIL OYUNLARI YARIŞMASI

15-12-2017

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

BAŞVURU LİNKİ :

https://goo.gl/forms/KXfIMgyv3PBF

 


 

 


T.C.

BAYRAKLI KAYMAKAMLIĞI

İLÇE MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ

   İLKOKULLAR ARASI ZEKA VE AKIL OYUNLARI TURNUVASI

PROJENİN ADI:



2. 3. VE 4. Sınıflar Zeka ve Akıl Oyunları Turnuvası

PROJENİN KONUSU:

 

 Zeka Ve Akıl Oyunları

PROJENİN AMACI:

 

 

KAPSAM

 

 Projemizle amacımız; çocuklarımızın eğlenirken zekasını ve zihinsel becerilerini geliştirmek, odaklanma ve konsantrasyon gelişimini sağlamak, üst düzey düşünce becerisi kazandırmak, potansiyeli olan öğrencileri fark etmek ve fark ettirmek, arkadaşları ile oynayabilecekleri bir zeka oyununu öğrenmelerini sağlamak, oyun yoluyla aralarındaki diyalog sürecini güçlendirmek, internet bağımlılığından uzaklaşmalarını sağlamak ve yeni arkadaşlıklar kurmalarına olanak tanımaktır.

 

DAYANAK :

 

Proje İzmir ilinde Resmi ve Özel İlkokullardaki 2. - 3. - 4. Sınıf öğrencilerini kapsamaktadır. Müsabakalar Mangala, Üç taş, Hemsball , Koridor, Eşleştirme ve Türk daması kategorilerinde gerçekleştirilecektir. Her kategoride maksimum 64 takım başvurusu  kabul edilecektir.

 

  • 1739 Sayılı Milli Eğitim Temel Kanunu
  • Türkiye  Cumhuriyeti Milli Eğitim Bakanlığı Sosyal Etkinlikler Yönetmeliği
  • Milli Eğitim Bakanlığı İlköğretim Kurumları Yönetmeliği

GENEL ŞARTLAR:

 


  1. 1.   
    Yarışmaya Resmi ve özel ilkokulların 2. 3. ve 4. sınıf öğrencileri katılabilecektir.
  2. 2.    Okullar en fazla 2 kategoride ve her kategoride ki oyuna azami 3 öğrenciyle başvuru yapabileceklerdir. Başvurular internet üzerinden gerçekleşecektir. Yarışmaya başvurular kurumsal olarak yapılacak olup başvuru formunda istenen öğrencilerin ve danışman öğretmenin bilgileri eksiksiz doldurulacaktır. Başvuru formu doldurulduktan sonra öğrenci ve danışman öğretmenin isimleri değiştirilemez.
  3. 3.    Her kategoride başvuru süreleri içinde başvuru yapan ilk 64 okul yarışmaya dahil edilecektir.
  4. 4.    Her yarışma ilan edilen tarih ve saatte ilgili okulda gerçekleştirilecektir.
  5. 5.    Yarışmaya katılım ve öğrenci ihtiyaçları okulların kendi imkanlarıyla sağlanacaktır.
  6. 6.    Her sınıf düzeyi (2.3. ve 4.sınıf) kendisi için belirlenen oyuna müracaat edebilecektir.
  7. 7.    Müsabakalar eleme usulü olacaktır.
  8. 8.    Eşleşmeler kura usulü belirlenecektir.

10.Yarışmaya katılmaya hak kazanan öğrenciler yarışma günü yanlarında öğrenci belgesi ve nüfus cüzdanı bulundurmak zorundadırlar.

11.Yarışma ile ilgili her türlü itiraz yarışma komisyonuna yazılı olarak yapılacaktır. Komisyon; Yarışma yapılan okuldaki müdür başkanlığında ve en az  o okuldan 2 öğretmenden oluşan yarışma komisyonu ilgili okul müdürlüğünce oluşturulur. Komisyonun vereceği kararlar kesindir. Komisyon kararlarına itiraz edilemez.

 

12.Yarışma yapılacak kategoriler ve sınıfları şu şekildedir:

 

Hemsball              :  2. SINIFLAR

Eşleştirme            :  2. SINIFLAR

Üç taş                  :  3. SINIFLAR

Türk Daması         :  3. SINIFLAR

Mangala               :  4. SINIFLAR

Koridor                  :  4. SINIFLAR

 

13.Yarışmalarda 64 takım katılacak şekilde planlanmış olup, buna göre ilk karşılaşmalar kura ile belirlenecek ve ön eleme maçı yapılacaktır. Kazanan 32 takım tek eleme usulüne göre karşılaşacaklardır. Bu usul (tek eleme) şu şekildedir:

 

 3. Ve 4. olan yarışmacılar  kendi aralarında yarışacaklardır.

Not: Şayet katılan takım sayısı 64 den az olursa, bu fikstüre göre uyarlanıp turnuva düzenlenecektir.

 

YARIŞMA ÖDÜLLERİ :

   


14.
Her kategoriden yarışmada dereceye giren öğrencilerden;

1. olan oyunculara Çeyrek altın,

2. olan oyunculara gram altın,

3. olan oyunculara Zeka oyunu  hediye edilecektir.

 İlk 3 e giren öğrencilerin Okul Müdürlüğü’ne plaket takdim edilecektir. Yarışmaya katılan her öğrenciye katılım sertifikası verilecektir.

OYUNLARIN OYNANACAĞI OKULLAR

 


Hemsball:
ZEHRA SEMAHAT ERİŞEN İLKOKULU

Mangala: ŞEHİT POLİS FETHİ SEKİN İLKOKULU

Koridor  : 50.YIL İLKOKULU

Üç Taş     : OSMANGAZİ İLKOKULU

Türk Daması: DEMOKRASİ İLKOKULU

Eşleştirme: OSMAN FARUK VERİMER İLKOKULU

ZEKA VE AKIL OYUNLARI YARIŞMASI YÜRÜTME KOMİSYONU

 

                                                                                                                                                                                    Başkan : Şuayip ÜNER      İlçe Milli Eğitim Müdürü

Üye       : Nilgün YETİŞİR   Özel Büro  Tel: 0232 3487905

Üye       : Serhat BARKA    Özel Büro   Tel: 0505 4911795

ÖNEMLİ TARİHLER

 

 Başvuru Tarihleri      : 16.12.2017 – 30.04.2018 

Müsabaka Tarihi       : 15.05.2018 Saat:09:30

Ödül Töreni               : Müsabakaların Yapıldığı Okullarda Aynı Gün

Başvuru Adresi          : https://goo.gl/forms/KXfIMgyv3PBFWsNG2

 

 

Yukarıdaki şartname Bayraklı İlçe Milli Eğitim Müdürlüğünce düzenlenecek olan “BAYRAKLI İLÇE MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ İZMİR İLİ İLKOKULLAR ARASI ZEKA VE AKIL OYUNLARI YARIŞMASI” nın şartlarını, başvuru şeklini, ödüllerini, yarışma programına ilişkin usul ve esasları kapsar.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

OYUNLAR VE KISACA KURALLARI

 

 

 

 

Oyunlar Ve  Kısaca Kuralları

Mangala oyunu: 3 set üzerinden oynanacaktır. Oyuncular galibiyet durumunda 1, mağlubiyet durumunda 0, beraberlik durumunda 0,5 puan alacaktır. Mangala oyununda 3 set sonunda beraberlik durumu olursa 1 uzatma maçı yapılacaktır. Uzatma maçının berabere bitmesi durumunda ise 4 setteki ( 3 set normal, 1 set uzatma) toplam taş sayılarından en fazla taşı olan oyuncu belirlenecektir.

Üç Taş  Oyunu: 5 set olarak oynanır.Oyunu kazanan oyuncu (1) puan, kaybeden (0) puan alır.

Toplamda 3 galibiyet alan ilk oyuncu oyunu kazanır.

Hemsball :  Oyunu 3 set üzerinden oynanır. Her set 1 puandır. 2 seti alan oyuncu oyunu kazanır. Eşitlik durumunda oyun uzar.

Koridor: Koridor oyunu 3 set üzerinden oynanır. Her oyun 1 puandır. 2 puan alan oyuncu oyunu kazanır. Oyun platformu üzerindeki en son çizgideki 9 kareden herhangi birine ilk ulaşan oyuncu oyunu kazanır ve 1 puan alır.       

Eşleştirme :  20 çift (40 kart)’la oynanır.Oyuncuların  toplam süre olan 3 dakika içerisinde tüm kartları eşleştirmesi hedeflenmiştir.Kartların resimli tarafları yere bakacak şekilde 4 sıra halinde yan yana 10 adet kart dizilir. Oyuncu rasgele iki kart açar, eğer kartlar birbirinin eşiyse kartları alır ve tekrar diğer kartlardan iki tane açar. Farklı kartlar çıkarsa oyun diğer rakibe geçer. Oda iki kart açar eşleşen kartı bulursa yeniden iki kart seçer, değilse oyun rakibe geçer.

3 dakikadan önce eşleştiren oyuncu oyunu kazanır.   Şayet 3 dakika içinde hepsini eşleştiren oyuncu olmazsa süre sonunda en fazla eşleştirmeyi yapan oyuncu kazanmış olur. Eşleştirme sayıları eşitse 1 dakika daha süre verilir. Süre sonunda eşitlik devam ederse 1 dakikalık süre verilmesine devam edilir. Yoksa en fazla eşleştiren oyuncu oyunu kazanmış olur.

Türk Daması: Türk daması 3 set üzerinden oynanacaktır. Oyuncular galibiyet durumunda 1, mağlubiyet durumunda 0, beraberlik durumunda 0,5 puan alacaktır. Bir taraf, diğer tarafın tüm taşlarını aldığında veya karşı taraf hiç bir taşını oynayamıyor durumda ise, oyunu kazanmış olur.

Her iki oyuncunun birer adet taşı kaldığında oyun beraberlikle sonuçlanır. Bunun dışında, oyunculardan biri diğerine beraberlik teklif edebilir. Karşı taraf bu teklifi kabul ettiğinde de oyun berabere sonuçlanmış olur. Son olarak, eğer aynı pozisyon üç kez aynı şekilde tekrar ederse, oyun beraberlikle sonuçlanır. Oyun berabere bittiğinde setler devam eder. İlk farklı puan alındığında oyun sona erer.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

TEKLER HEMSBALL OYUN ÖZELLİKLERİ

 

 

 


HEMSBALL OYUN KURALLARI VE AÇIKLAMALARI

OYUNA NASIL BAŞLANIR ? 
Oyunculara karşılıklı ısınmaları için 5 dakikalık bir süre tanınır, süre bitiminde kura atışı ile oyun başlar. Her oyuncu kendine ait alanın içine girer. Hangi oyuncunun ilk olarak başlangıç atışı (servis) kullanacağı kura atışı ile belirlenir kurayı kaybeden oyuncu servis atışı ile oyuna başlar.

SETLER

Kazanılmış 3 set üzerinden oynanır. Setler 12 sayı üzerinden oynanır. Küçükler kategorisinde ise kazanılmış 2 set üzerinden oynanır. Sayı kazanan başlangıç atışı (servis) atma hakkına sahip olur. Sayılar 11-11 olursa set 13’e uzar ve 2 fark olana kadar devam eder. Her setten sonra yer değiştirilir.

SAYI

Top mutlaka çember içerisine değip sektikten sonra oyuncuların önünde bulunan 4 cm.’lik alan çizgisini ve 4x35 cm. şeriti geçmek zorundadır. Oyuncu alan çizgisini ve şeriti geçen topu, rakip oyuncu ikinci bir defa yere düşürmeden ve ayak bastığı alanından ayaklarını yer ile temas ettirmeden topu tutacaktır. (Oyuncu tek ayak tablada, tek ayak havada alanından çıkmadan topu tutabilir) tutamadığı takdirde bir sayı kaybeder. 

Top çember içerisine değmez ise atan oyuncu bir sayı kaybeder. 

Top orta zeminde bulunan çemberin herhangi bir yerine çarpar ise atan oyuncu bir sayı kaybeder. 

Oyuncu topu hızlı bir şekilde çemberin içine atıp karşı oyuncunun elleri havaya kalkmış pozisyonda topu yakalayamıyorsa atış geçersizdir aynı şekilde bir sayı kaybeder. 

 

 

 

Top çember içerisine değdikten sonra 4 cm.’ lik alan çizgisine ve 4x35 cm.’ lik şeridin önüne veya şeride (çizgiye) değer ise atan oyuncu bir sayı kaybeder. 

 

 

 

 

 

 

Çemberi ayak ile düzeltmek kural ihlalidir düzelten oyuncu rakibine 1 sayı kazandırır.

 

 

Topa ayak ile vurmak kural ihlalidir vuran oyuncu rakibine 1 sayı kazandırır. (Sadece topu kendine doğru atmak şartı ile ayak ile oynanabilir)

 

 

Oyuncular topu karşılarken elleri yer ile teması halinde rakip oyuncu 1 sayı kazanır. 

 

 

HEMSBALL OYUN KATEGORİLERİ 



Sporcular istedikleri takdirde bir üst kategoride de yarışabilirler. Ancak aynı yarışmada her iki kategoride de yer alamazlar
                               

GEÇERLİ ATIŞLAR

      

GEÇERSİZ ATIŞLAR

 

 

 

 

 

SERVİS 
İlk servis atışı esnasında oyuncunun önünde duran 4x35 cm.’ lik şeridi geçmeyecek şekilde servis atışını kullanır. Rakip oyuncu kendisine gelen topu yere düşürmeden, ayağını veya elini belirlenen alanın dışına değdirmeden tutar.
 

 

Servis atışı hariç olmak üzere oyun esnasında oyuncular 4 cm.’ lik alan çizgisini ve 4x35 cm. şeriti elleriyle uzanarak geçebilir topu yakalayabilir ve karşı tarafa atabilirler.
Servis atan oyuncu topu elinden düşürür ise sayı ve servis atma hakkı rakip oyuncuya geçer.
Ralli ( Sayı Sistemi) esnasında topu tutan oyuncu 5 saniye içerisinde topu karşı rakibine göndermek zorundadır, gönderemediği takdirde servis rakip oyuncuya geçer.

 
HEMSBALL AYAK BASMA TABLASI ( ALANI ) 

Alan içerisinde servis karşılarken, servis atarken Hemsball topunu tek ve çift elimizle tutabiliriz, aynı zamanda atabiliriz.
Topu vücudumuzda sektirtip tutabiliriz.
Top elimizden kayarak, yada doğal olarak ( Rakip oyuncun servisinden geldiği zaman ki durumlar ) alan tablamızın içerisine düşerse bu topu tutma hakkımız vardır.
Oyuncu istediği zaman alan tablasının içinde çömelerek oynayabilir.
Oyuncu ralli esnasında alanının içerisinden çıkmamak şartı ile zıplayarak topu tutabilir.
Oyuncu ralli esnasında topu uzanabildiği her bölgeden tutabilir.
Oyuncu tek ayak üzerinde topu yakalayabilir ve atabilir.
Oyuncu alan tablasından ayak yere temas etmeden her yönden ayağını dışarıya çıkabilir.
Oyuncu ralli esnasında topu rakip oyuncunun kendisini görebileceği sekilde atış yapabilir, arkası dönük atışlar yapamaz.
Oyuncu alan tablasının içerisinde dengesini kaybedip alan dışına çıkacağını fark ettiği anda atışını yapabilir, fakat atış yapıldıktan sonra top mutlaka rakip oyuncunun alanının içerisine düşmüş sayıya dönüşmüş olması gerekir. 
Çıplak ayakla Hemsball oynamak yasaktır.


NOT:OYUNUN TÜM KURALLARI VE AYRINTILARI İÇİN;http://www.hemsball.com/13-oyun-kurallari-ve-aciklamalari.html

 

TÜRK DAMASI OYUN ÖZELLİKLERİ

 


TÜRK DAMASI

 

Taşların Yerleşimleri ve Oyunun Amacı

Amaç

Türk Damasında amaç, taş alma mecburiyetinden yararlanarak, oyun kurmak, pozisyon ve hamle avantajı elde etmek, rakibin taşlarını eksilterek rakibi zayıflatmak ve sonuç olarak rakibin tüm taşlarını alarak oyunu kazanmaktır. Taşların amacı sekizinci sıraya erişip her yöne hareke edebilen Dama Taşı niteliği kazanmaktır.

Diziliş

Dama taşları 16 beyaz 16 siyah taş ikiser sıralı olarak dizilir. Gerilerinde birer ve aralarında 2 şer kolon boş bırakılır.

 

Hamleler

Normal Taşların Hamleleri

Bir yoz (piyon) üç yöne doğru hamle yapabilir veya atlayabilir-sola yatay, sağa yatay ve direk. Bir yoz taş son sıraya ulaştığı zaman Dama niteliği kazanır.

Dama Taşının Hamleleri

Damaya çıkan yani dama olan taş yoz taşlardan farklı olarak sağa sola, ileriye, geriye hareket edebildiği birkaç kare birden atlamak suretiyle “L” çizerek gezinebilir. Ancak bu hareketlerini yapabilmesi için her “L” çizişte bir veya birkaç taş alması gereklidir. İleriye veya geriye taş alarak hareket eden dama aynı sütün ve kolon üzerinde, ileriye taş almışsa geriye veya geriye taş almışsa ileriye ters dönüş yapamaz.

Kurallar

1-Her iki oyuncuda gerek kendisinin bastığı (Taşını istediği), gerekse hasmının verdiği taşların hepsini ilk hamlede almak mecburiyetindedir.

2-Eğer bir oyuncu iki tarafı taş almak kabul olan bir hamleye basar, (Taş isterse) ve taşların adetleri eşit olursa oyuncu dilediği taşı dilediği tarafa almakta serbesttir.

 

 

3-Ayrı ayrı taşları ile birkaç yerden taş almak mecburiyetinde bulunsa bile evvela en çok alınan taraftaki taşları toplamak zorunluluğundadır. Damaya çıkmış bir taş için dahi bu mecburiyet kesindir.

4. Bir oyuncu yerinden kaldırdığı taşı oynamak mecburiyetindedir. Asla geriye dönmek hamleden vazgeçmek ve taşı eski yerine getirme imkanı yoktur.

5-Taş alarak damaya çıkıyorsa ve bitişikte taş varsa yoz taş gibi taş almaya devam eder. Taş almadan dama diyorsa (damaya çıkıyorsa) o taş orada kalır, taş alamaz. Yani damaya çıkan taş rakibin hamlesinden sonra DAMA vasfını kazanır.

Nezaket Kuralları

1-Taş istemelerinde (Taş basmalarda) rakibe “Senden X taş istiyorum.” Diye ikaz yapılmalı.

2-Taş sürerek damaya çıkılacaksa, Dama çıkmadan bir önceki kareye taşımızı koyduğumuzda rakibe “Dama altı, bir eksik veya damaya çıkıyorum” diye uyarmak gerekir. Damaya çıkıldığında ise “DAMA” diye rakibi uyarmalıyız.

Bu mecburi olmayan kurallar, Dama ustaları tarafından halen uygulanmaktadır. Kurallar zorunlu olamaz çünkü, “rakibe iki taş istiyorum” denildikten sonra, rakip bir oyunun parçası olarak, “buradan ben size üç taş veriyorum” diyebilir. Bu nezaket kuralları Damanın uzun tarihi boyunca, oyuncular arasındaki zengin sosyal diyaloglar sonucu, ustaların davranış kültürü olarak yerleşmiştir. Bu kurallar aynı zamanda ustaların nezaketini ile Türk Damasının zarafetini yansıtmaktadır.

Örnekler

Örnek 1 Fazla taş alma zorunludur.

Bu pozisyonda beyaz taş sağında 1, solunda 2 taş istemektedir. 2 taş almak mecburiyeti var.


 

Doğru hamle.

Yanlış hamle

 

Örnek 2 Fazla taş almak zorunludur.



Doğru hamle: Siyah taşın sırasıyla 5 taşını alır ve taşı b7 karesinde kalır.

Yanlış hamle: Bu hamle yanlış. Siyah taş az olan 4 taşı değil, 5 taşı almak zorunda.

 

Örnek 3 – “L” tipi hamleler

Bu pozisyonda hamle sırası beyazda ve beyaz dama taş alacak. Sırasıyla 8 taşı alır. Nasıl alırsa alsın 8 taş alır. Oyuncu istediği taraftan taşları toplar. Burada damanın taş toplarken nasıl “L” çizdiğini görüyoruz.

   

Doğru hamle

Doğru hamle

Örnek 4 – Ters yöne dönüş yasağı.

Bu örnekte ise damanın taş toplarken geriye dönüp taş alamayacağını görüyoruz. Beyaz dama sırasıyla taş alır ve h2 karesinde kalır.

   

Doğru hamle.

Yanlış hamle.

 

 

 

 

Örnek 5 – Burada ise hamle sırası beyaz taşta ve taş alarak dama çıkıyor. Bu pozisyonda siyah taş iki tane beyaz taş alır ve e8 karesinde kalır. Hamle sırası siyahlara geçiyor.

   

Doğru hamle. Siyah taş dama der ve e8 karesinde kalır.

Yanlış hamle.

 

 Örnek 6 – Taş almadan Damaya çıkmak.Yoz taşın, taş almadan, damaya çıkıp, bitişikteki dama taşını alamayacağını gösteren bir örnek.

 

Hamle sırası beyaz taşta. Beyaz taş DAMA ya çıkıp, bitişikteki rakibin damasını alamaz. Dama derse, siyah taş E8 karesinde durur ve hamle sırası siyahlara geçer.

 

Beyaz dama 5 taş alır ve dama rakip tarafından kesilir. Öbür tarafta daha az taş olduğu için oradan alamaz

Örnek 7 – Taş alarak Damaya çıkıp bitişik tasın alınabilmesi. Taş alarak, damaya çıkıp, bitişik taşı alabildiğini gösteren bir örnek.

 

Hamle sırası beyaz taşta ve beyazın yoz taşı ile rakibin 2 taşını ve 1 damasını alır DAMA der ve kendi taşını b8 karesinde bırakır. Yeşil renk ile gösterilen hamle yolu doğru hamledir. Kırmızı çizgi ile gösterilen hamle yanlıştır.

 

 

Örnek 8 – Yoz taşın ve Dama taşının eşit taş alabildiği durumda, her ikisinin de seçilebileceğini gösteren bir örnek.

 

Hamle sırası beyaz taşta. İster dama ile alır, ister yoz taş ile alır. Çünkü her iki tarafta alınacak taşlar eşittir. Damaya veya yoz taşa öncelik yoktur.

 

Örnek 9 – Normal taşın Dama taşından fazla taş aldığı durum. Yoz taşın fazla, dama taşının eksik taş alabildiği durumda, yoz taşın seçilmesi gerektiğini gösteren bir örnek.

 

Burada hamle sırası beyaz taşta. Dama ile 2 taş (kırmızı çizgi hamleleri), yoz taş ile 3 taş (yeşil çizgi hamle) alınabilir. Fazla taşı almak zorunlu olduğundan, yoz taş ile taşları almalı. (yeşil çizgi hamle)

 

Örnek 10 – Dama taşının fazla taş aldığı durum. Yoz taşın az, dama taşının fazla taş alabildiği durumda, dama taşının seçilmesi gerektiğini gösteren bir örnek.

 

Yine hamle sırası beyaz taşta. Yoz taş ile taş alınamaz (kırmızı çizgi). Dama ile alınınca, dama kesilecek olsa bile, fazla taşı almak zorunda olduğundan, DAMA ile 2 taş alınacaktı (yeşil çizgi hamlesi).

 

 

 

 

 

Oyun Sonu 

Galibiyet

Bir taraf, diğer tarafın tüm taşlarını aldığında veya karşı taraf hiç bir taşını oynayamıyor durumda ise, oyunu kazanmış olur. Taş sayısı veya pozisyon olarak zayıf durumda bulunan oyuncu, oyunun gidişatına göre, oyundan çekilebilir ve bu durumda da karşı taraf kazanmış olur.

Beraberlik

Her iki oyuncunun birer adet taşı kaldığında oyun beraberlikle sonuçlanır. Bunun dışında, oyunculardan biri diğerine beraberlik teklif edebilir. Karşı taraf bu teklifi kabul ettiğinde de oyun berabere sonuçlanmış olur. Son olarak, eğer aynı pozisyon üç kez aynı şekilde tekrar ederse, oyun beraberlikle sonuçlanır.

KORİDOR OYUN ÖZELLİKLERİ

 

                                               

KORİDOR OYUNU

Koridor oyunu çocukların mantık yürütme ve stratejik düşünmesini sağlayan ilginç bir oyundur. Uluslar arası birçok ödül sahibi olan bu oyunda amaç rakibin hareket eden piyonunu engellemeye çalışırken kendi piyonunuzu rakipten önce karşı tarafa geçirmektir. Oyunun orijinal ismi Quoridor olan bu oyunu Türkçe olarak koridor oyunu olarak tercüme edebiliriz.

 

 

 

 

OYUN NASIL OYNANIR ?

 

Oyunda 81 kareye bölünmüş bir oyun tahtası ve 2 adet oyun taşına ihtiyaç vardır. Oyunun amacı her iki oyuncu da tahta üzerindeki oyun taşı olan piyonunu karşı tarafa önce olarak geçirmektir. Her iki tarafta sahip olduğu engel tahtalarını ilerleyen piyonun önüne değişik şekillerde koyarak engellemeler yapabilir, piyonun yolunu farklı yönlere doğru değiştirebilir. Oyunun ismi de bu engel tahtalarının oluşturduğu koridorlardan gelmektedir. Oyuncunun piyonu oluşan bu koridorlar içinde yol almak zorundadır.

Oyunun başında her oyuncunun 10 adet engel tahtası oyun platformunun en arka sırasına dizilir. Her oyuncu sırası geldiğinde taşıyla bir hamle yapmayı ve bir engel koymayı seçer. Oyuncunun sahip olduğu engeller bitmişse mecburen taşıyla bir hamle yapar. Engel koymadaki amaç, oyuncunun ya kendi ilerlemesini kolaylaştırmak, ya da rakibinin yolunu uzatmaktır. Oyun içinde her zaman rakibe en az bir geçiş karesi bırakacak şekilde engel tahtalarını oyun platformu üzerine yerleştirmek gerekir. Rakip oyuncunun taşını tamamen hareketini kısıtlayacak şekilde engelleme yapılamaz. Oyuncuların taşları engellerin üzerinden atlayamazlar, engellerin çevresinden dolaşmak zorundadırlar. Oyun platformu üzerindeki en son çizgideki 9 kareden herhangi birine ilk ulaşan oyuncu oyunu kazanır.                 

 

ÜÇ TAŞ OYUN ÖZELLİKLERİ

 

 

 

ÜÇ TAŞ OYUNU

Üç taş bilinen en eski ve en kolay zeka oyunlarından bir tanesidir.Öğrenilmesi kolay ve kuralları basittir.İster bir kağıt üzerine çizilip ister yere toprak üzerine çizilip oynanır.Oyunda iki oyuncu vardır.Her oyuncunun farklı renklerde 3’er taşı bulunur.Oyuncular oyuna kura çekerek başlar.

Oyunun Amacı

Her oyuncu taşlarını hareket ettirerek alt alta,yan yana veya çapraz bir şekilde sıralamayı amaçlar.İlk sıralayan oyunu kazanır.

Oyunun Kuralları

Kura sonucuna göre oyuna ilk başlayan oyuncu bir taşını istediği bir yere yerleştirir.Ardından diğer oyuncu bir taş yerleştirir.

Oyuncular sırasıyla taşlarını yerleştirirler.

Eldeki taşlar bitene kadar hamle yapılmaz.Tüm oyuncular taşlarını yerleştirince hamle yapılır.

Sırası gelen oyuncu bir taşını en yakın ilk boş bölüme çizgi üzerinden kaydırarak hareket ettirir.

Taşlarını aynı çizgi üzerine üç taşı dizen ilk oyuncu oyunu kazanır.

Üç Taş  Oyunu 5 set olarak oynanır.Oyunu kazanan oyuncu (1) puan, kaybeden (0) puan alır.

Toplamda3 galibiyet alan ilk oyuncu oyunu kazanır.

 

                                                     

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

MANGALA

Mangala Oyunu Nasıl Oynanır?

Mangala Oyunu iki kişi ile oynanır. Oyun tahtası üzerinde karşılıklı 6’şar adet olmak üzere 12 küçük kuyu ve her oyuncunun taşlarını toplayacağı birer büyük hazine kuyusu bulunmaktadır.

Mangala Oyunu 48 taş ile oynanır. Oyuncular 48 taşı her bir küçük kuyuya 4’er adet olmak üzere dağıtır. Oyunda her oyuncunun önünde bulunan yanyana 6 küçük kuyu, o oyuncunun bölgesidir. Karşısında bulunan 6 küçük kuyu rakibin bölgesidir. Oyuncular hazinelerinde (kendi büyük kuyusunda) en fazla taşı biriktirmeye çalışır. Oyun sonunda en çok taşı toplayan oyuncu o seti kazanmış olur.

Mangala Oyununun Kuralları

Oyunun 4 ana temel kuralı vardır.

  1. 1.      Temel Kural: Kura neticesinde başlama hakkı kazanan oyuncu kendi bölgesinde bulunan istediği kuyudan 4 adet taşı alır. Bir adet taşı aldığı kuyuya bırakıp saatin tersi yönünde, yani sağa doğru herbir kuyuya birer adet taş bırakarak elindeki taşlar bitene kadar dağıtır.

Elindeki son taş hazinesine denk gelirse, oyuncu tekrar oynama hakkına sahip olur. Oyuncunun kuyusunda tek taş varsa, sıra geldiğinde bu taşı sağındaki kuyuya taşıyabilir. Hamle sırası rakibine geçer. Her seferinde oyuncunun elinde kalan son taş oyunun kaderini belirler.

2. Temel Kural: Hamle sırası gelen oyuncu kendi kuyusundan aldığı taşları dağıtırken elinde taş kaldıysa, rakibin bölgesindeki kuyulara da taş bırakmaya devam eder. Oyuncunun elindeki son taş, rakibinin bölgesinde denk geldiği kuyudaki taşların sayısını çift sayı yaparsa (2, 4, 6, 8 gibi) oyuncu bu kuyuda yer alan tüm taşların sahibi olur ve onları kendi hazinesine koyar. Hamle sırası rakibine geçer.

3. Temel Kural: Oyuncu taşları dağıtırken elinde kalan son taş, yine kendi bölgesinde yer alan boş bir kuyuya denk gelirse ve eğer boş kuyusunun karşısındaki kuyuda da rakibine ait taş varsa, hem rakibinin kuyusundaki taşları alır, hem de kendi boş kuyusuna bıraktığı taşı alıp hazinesine koyar. Hamle sırası rakibine geçer.

4. Temel Kural: Oyunculardan herhangi birinin bölgesinde yer alan taşlar bittiğinde oyun seti biter. Oyunda kendi bölgesinde taşlarını ilk biten oyuncu, rakibinin bölgesinde bulnan tüm taşları da kazanır. Dolayısıyla, oyunun dinamiği son ana kadar hiç düşmez.

Mangala Oyunu 5 set olarak oynanır.

Oyunu kazanan oyuncu (1) puan, kaybeden (0) puan ve berabere bitiren oyuncular yarım (0,5) puan alır.

 

 

 

 

 

KART EŞLEŞTİRME OYUN ÖZELLİKLERİ

 

 

 

Oyunun Amacı

Kapalı kart eşleştirme çalışmaları görsel hafıza gelişimi açısından çok etkili etkinliklerdir. Kapalı kartlar arasından aynı olan iki figürü bulmaya çalışmak, önceki açılan kartların yerini uzun süreli bellekte tutmak ve bir sonraki hamlede mantık yürüterek doğru kartları açmak, oyunun gereklerindendir.

    Birden çok oyuncu ile oynanması kurallara uyma ve sıra bekleme becerisini geliştirirken, sosyal gelişimi de destekler. Böylece okul döneminde veya arkadaş topluluklarında oyun oynarken kurallara uymaya daha meyilli olur. Sıra bekleme becerisi geliştiği için, karşısındaki bireye saygı duymayı ve hak korumayı da öğrenir.

Kurallar:

 20 çift (40 kart)’la oynanır.Oyuncuların  toplam süre olan 3 dakika içerisinde tüm kartları eşleştirmesi hedeflenmiştir.Kartların resimli tarafları yere bakacak şekilde 4 sıra halinde yan yana 10 adet kart dizilir. Oyuncu, rasgele iki kart açar, eğer kartlar birbirinin eşiyse kartları alır ve tekrar diğer kartlardan iki tane açar. Farklı kartlar çıkarsa oyun diğer rakibe geçer. Oda iki kart açar eşleşen kartı bulursa yeniden iki kart seçer, değilse oyun rakibe geçer.

3 dakikadan önce eşleştiren oyuncu oyunu kazanır.   Şayet 3 dakika içinde hepsini eşleştiren oyuncu olmazsa süre sonunda en fazla eşleştirmeyi yapan oyuncu kazanmış olur. Eşleştirme sayıları eşitse 1 dakika daha süre verilir. Süre sonunda eşitlik devam ederse 1 dakikalık süre verilmesine devam edilir. Yoksa en fazla eşleştiren oyuncu oyunu kazanmış olur.

 

 

 

 

 


 

 

Çamlıkule Mah. 222/58 Sokak No5 35390 Buca İZMİR Buca Bornova ve Buca Yeşilyurt dolmuşlarına binip Seramiksan veya Alternatif market önünde inilerek yada 171 ve 818 nolu otobüslere binilip çiftçi petrol durağında inilerek ulaşılabilir. - SANTRAL (232) 440 59 00 / 420 08 00 / 420 08 72 / 420 07 99 ÖZEL KALEM (232) 420 98 98 / 420 08 01

MEB © - Tüm Hakları Saklıdır. Gizlilik, Kullanım ve Telif Hakları bildiriminde belirtilen kurallar çerçevesinde hizmet sunulmaktadır.